.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كاهش پژوهش هاي روانشناسي سبب ساز افزايش اختلالات رواني در جامعه
گفت و گو با رييس انجمن روانشناسي اجتماعي مازندران

ارسلان خان محمدي رييس انجمن روانشناسي اجتماعي مازندران با ابراز تاسف از نگرش برخي مديران و مسوولان نسبت به امر پژوهش اظهار داشت: اين انجمن با هدف ارتقاي سطح علمي پژوهشي در زمينه هاي روانشناسي اجتماعي، جامعه شناسي، علوم تربيتي و رشته هاي مرتبط تشكيل شده است و قادر است تا در صورت اعلام نياز سازمان ها و نهادهاي مختلف دولتي و غيردولتي در امر پژوهش با آنها همكاري لازم را داشته باشد اما تاكنون عليرغم مكاتبات متعدد انجام شده با اين مراكز و دانشگاه ها، آن گونه كه بايد و شايد استقبالي در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي تصريح كرد: طي سال هايي كه سمت هاي مختلفي مانند مسووليت پژهشكده مازندران شناسي، دبيري شوراي پژوهش مازندران يا عضويت در كميسيون هاي آسيب شناسي و پيشگيري از اعتياد اين استان را عهده دار بودم از نزديك بي توجهي نهادهاي دولتي و حتي دانشگاه ها و موسسات آموزشي به بخش تحقيقات را به عينه مي ديدم. در آن زمان بودجه و اعتبار پژوهشي بسيار ناچيز بود و عملاً نمي شد كار زيادي صورت داد. خان محمدي با ابراز تعجب از بي توجهي و بي تفاوتي امروز برخي مسوولين دانشگاه ها نسبت به چنين مساله مهمي، اين برخورد را دور از انتظار عنوان كرد و گفت: در حالي كه مديران اجرايي در بخش هاي مختلف بايد تفكرات پژوهشي داشته باشند جاي سوال دارد كه چرا تا به اين حد نسبت به انجمن هاي علمي و پژوهشي بي تفاوت شده اند و حساسيت لازم را نشان نمي دهند!
رييس انجمن روانشناسي مازندران با ابراز خرسندي از تحولاتي كه طي سال هاي اخير در كشورمان رخ داده است، توجه بيش از پيش دولتمردان نسبت به انديشمندان و پژوهشگران را مايه دلگرمي اين تلاشگران و افتخار آفرينان برشمرد و ادامه داد: با همه اين وجود تا رسيدن به حد اعتدال همچنان راه درازي باقي است. وي با اشاره به اينكه در كشورهاي پيشرفته دنيا سالانه دست كم چهار درصد از درآمد ملي به بخش تحقيقات اختصاص مي يابد؛ خاطرنشان ساخت: امروزه ميزان پيشرفت و توسعه يافتگي كشورها را در ارتباط مستقيم و ناگزير با ميزان پژوهش هاي صورت گرفته و قدرت دستگاه هاي تحقيقاتي آنان مي دانند و در مقابل ركود و عقب ماندگي كشورها را نيز در ضعف بنيه علمي و تحقيقاتي آنان جستجو مي كنند. خان محمدي اذعان داشت: اختصاص بودجه در بخش پژوهش هزينه محسوب نمي شود و در واقع سرمايه گذاري براي دستيابي به آينده اي بهتر و روشن تر است و صد البته توجه ناكافي مسوولان به بخش تحقيقات، تبعات منفي بسياري به دنبال خواهد داشت. وي افزايش اختلالات رفتاري و رواني مانند افزايش افت تحصيلي دانش آموزان، رشد ميزان طلاق، خودكشي، افسردگي و اضطراب در بين افراد جامعه را ناشي از همين بي توجهي ها دانست و تاكيد كرد: حل معضلات كنوني جامعه جز با انجام تحقيقات مفصل و جامع در بخش اختلالات رفتاري و بها دادن به امر پژوهش در علوم اجتماعي ميسر نيست و فقط با انجام چنين تحقيقاتي است كه مي توانيم ريشه مشكلات را بيابيم و با اتخاذ راه حل هاي مناسب از وقوع آنان در آينده جلوگيري كنيم.
رييس انجمن روانشناسي اجتماعي مازندران همچنين با گلايه از نگرش سنتي برخي اقشار جامعه به علم روانشناسي، يادآور شد: با وجود پيشرفت هاي قابل توجه اين علم، همچنان در بعضي خرده فرهنگ هاي روستايي و حتي شهري، اختلالات رفتاري و رواني را ناشي از نفوذ ارواح خبيثه و مرتبط با ماوراء الطبيعه مي دانند و با زدن انگ ديوانه به مراجعان مراكز مشاوره و روان درماني، در راه بهبودي و درمان اين بيماران سنگ اندازي مي كنند. وي تغيير چنين نگرشي را الزامي و نيازمند حمايت گسترده دولت و رسانه ها دانست و اذعان داشت: ايجاد تغييرات بنيادين يك شبه امكان پذير نيست و نيازمند گذشت زمان است. خان محمدي لازمه ارتقاء بهداشت رواني افراد جامعه را كسب آگاهي و داشتن مهارت هاي زندگي دانست و افزود: حتي برخي از همكاران ما نيز با وجود دانستن اصول و قواعد، به دليل نداشتن تمرين و سابقه كار عملي، قادر به پياده سازي معلوماتشان در عرصه هاي عملياتي نيستند.
وي در پايان با اعلام اينكه در حال حاضر بيش از 300 نفر دانشجو، استاد و پژوهشگر عضو انجمن روانشناسي اجتماعي مازندران هستند؛ از آمادگي انجمن جهت عضوگيري خبر داد و گفت: اين انجمن علاوه بر معرفي پژوهشگران و ارايه خدمات پژوهشي، برگزاري سمينارها و كارگاه هاي آموزشي با حضور اساتيد برجسته داخلي و خارجي را نيز در دستور كار خود قرار داده است.

لیلا شیردل خبرنگار شمال نیوز




استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

علی هاشمیان 9 آبان 1387
با سلام به جناب آقای دکتر ارسلان خان محمدي - موضوع ضرورتهای پژوهشی از جنبه های مختلف به خصوص سلامت روان پیام بسیار با اهمیتی است که سهم همسنگی از بودجه های تحقیقی کار گروه پژوهش استان و یا حتی ملی را میطلبد . شناسایی جامعه نیازمند به بهبودی و برگشت جامعه بیمارانی که متاسفانه به انواع ضایعه های روحی دچار هستند یک ضرورت تام است . انشاا.. متخصصین ما در این پژوهشها موفق و یافته های آنها نه تنها نیاز های روانشناختی مازندران بلکه ایران و در سطح جهانی کاربردی گردد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.